Virtuali paroda   "Ateities automobiliai"

ELEKTROMOBILIAI

Elektromobilių istorija     Straipsniai ir leidiniai apie elektromobilius
 Straipsniai, esantys EBSCOhost duomenų bazėse     Galerija

Elektromobiliai neįsivaizduojami be elektroninių variklių. Elektriniai varikliai – tai tokie varikliai, kurie elektros energiją paverčia mechanine energija. Elektros varikliai pradėti naudoti jau nuo antros XIX a. pusės. Iš pradžių šio tipo varikliai buvo taikomi buityje – siekiant patenkinti praktinius poreikius. Elektros variklių kūrimas buvo orientuotas į alternatyvaus kuro ieškojimus. Kiek vėliau elektrinių variklių kūrimo procesus pradėjo vystyti ir automobilių rinkai priklausančios kompanijos. 1888 m. James Starley sukūrė pirmąjį elektrinį automobilio variklį. 1893 metais Raeford ir Jantoe sukonstravo elektrinį automobilį. Jis turėjo dvi, galinėje transporto priemonės dalyje, patalpintas baterijas. Kiekviena iš baterijų buvo 200Ah, bendras svoris – 420 kg. Šis variklis galėjo išvystyti 2,5 kW galią prie 1300 rpm. Elektromobilių gamyboje didelis dėmesys buvo skiriamas automobilio išvystomam greičiui. Jau 1897 metais, Anglijoje sukurtas elektromobilis Gladiatorius Pinganet, vieną kilometrą įveikė per 1 minutę 46 sekundes.

Pirmieji salonai buvo skirti elektromobiliams, o 1890-ųjų pabaigoje, elektriniai automobiliai buvo populiaresnis už įprastinius automobilius. 1910 metais elektrinių variklių bandymai nutrūko, tačiau ne dėl spartaus vidaus degimo variklių vystymo, o dėl riboto elektromobilių važiavimo atstumo. 1960-ųjų pabaigoje-1970-ųjų pradžioje padidėjo susirūpinimas oro tarša ir OPEC’o naftos embargas paskatino elektromobilių gamybą. Atnaujinti elektromobilių gamybą 1990 metais paskatino Kalifornijos valstijoje (JAV) įvestas “Nulinės emisijos transporto priemonių mandatas” (Zero Emission Vehicle (ZEV)). Tačiau elektromobiliai buvo gaminami nedideliais kiekiais.

XXa. pabaigoje, elektromobilių srityje įvyko nemažai pasikeitimų. Jiems įtaką padarė didėjantis susirūpinimas oro tarša bei svarbūs pokyčiai elektromobilių gamyboje – patobulintos pakraunamos baterijos, variklio ir valdymo mechanizmai bei pačių transporto priemonių dizainas. Pats svarbiausias elektrinių transporto priemonių techninis skirtumas yra naudojamų baterijų tipas. Baterijos turi atitikti šiuos kriterijus[1]:

·        turėti aukštą savitąją energiją (energijos kiekis svorio vienetui, kWh/kg);

·        aukštą energijos tankį (energijos kiekis tūrio vienetui, kWh/m3);

·        aukštą savitąją galią (didžiausia galima galia, W/kg).      

Nors iki šiol šio tipo mašinų pasiūla nėra itin didelė, tačiau akumuliatorinės elektrinės transporto priemonės yra itin gerai pritaikomos kai kuriose sferose bei teikia nepralenkiamus aplinkosauginius privalumus.

            Elektromobilius galima suskirstyti į 3 kategorijas atsižvelgiant į jų paskirtį ir galingumą.

Eko automobiliai – tai nežalingi aplinkai automobiliai. Šio tipo transporto priemonės gali būti varomos alternatyviaisiais kurais ar kitomis pažangiosiomis technologijomis. Eko automobiliai gali būti skirstomi į elektromobilius, hibridinius ar saulės energija varomus automobilius. 1997 metais „TOYOTA“ pristatė pirmąjį hibridinį automobilį pasaulyje – „Toyota Prius“, tačiau patys pirmieji eko automobiliai buvo sukurti ir žinomi jau XX a. pradžioje. Elektromobiliai turėjo didelį pasisesikimą Amerikoje – ten jie tapo šeimos idealiu laisvalaikio automobiliu, o Anglijoje – po Pirmojo pasaulinio karo jų paklausa išaugo iki 800 procentų.

 

 

 

Elektromobilių istorija

  • 1916 m. rugpjūtis – pirmasis hibridinis automobilis (automobilyje įmontuotas elektrinis ir benzininis varikliai).

  • 1920 m. sausis – sukurtas hibridas, kurio priekyje įmontuotas keturių cilindrų variklis važiuojant kelyje generatoriaus pagalba perduodavo energiją ant galinės ašies pritvirtintam elektriniui varikliui.

  • 1920 metais Anglijoje elektriniai automobiliai tapo puikia alternatyva benzininiams automobiliams. Po Pirmojo pasaulinio karo pradėjus augti benzino kainoms, elektroninių automobilių Anglijoje padaugėjo 800 proc.

  • 1959 m. sukurtas naujas elektromobilis, kurio pakrovimo laikas – 7 valandos. Po tokio įkrovimo, automobilis galėjo nuvažiuoti apie 30 kilometrų.

  • 1968 m. gruodį pasirodė „General Motors“ hibridinis automobilis.

  • 1973 m. balandį pasirodė pirmasis elektrobusas, tačiau kaip transporto priemonė jis neprigijo.

  • 1974 m. sukurtas Fiat X1/23 modelis.

  • 1975 m. Pasaulį išvysta turbinis-elektrinis automobilis.

  • Ir tik po 1990 metų prasideda spartesnis elektromobilių atgimimas. 2008 metai žymimi kaip elektromobilių ir hibridų atgimimas

 Straipsniai ir leidiniai apie elektromobilius

  • Automobilių elektrifikavimo galimybės / Stasys Bačkaitis. - Iliustr. - Turinys: Baterijos ; Elektros infrastruktūra ; Elektromobilių ateities perspektyvos // Mokslas ir technika. - 2011, Nr. 10, p. 27-29.

  • Electric car integration in Vilnius / Gintare Zorskaite, Vita Duminyte, Grazvydas-Mykolas Paliulis. - Lent., schem., graf., diagr. - Bibliogr.: 31 pavad. // Environmental engineering. – 2011. -  Vol. 3, p. 1024-1031.

  • Elektrinės ir bevariklės transporto technologijos bei strategijos / Linas Kranauskas. - Iliustr. // Atgimimas. - 2011, rugs. 9-15 (Nr. 31), p. 6-7.

  • Elektromobiliai Lietuvos keliuose: ar greit? / Aurelija Staskevičienė. - Iliustr. // Inžinerija. - 2011, birž. 27, p. 11.

  • Elektromobiliai - jiems priklauso ateitis? / Daiva Ausėnaitė. - Iliustr. // Green'as. - 2011, Nr. 1, p. 58-63.

  • Elektromobiliams žiebiama žalia šviesa / Deimantas Kniška // Respublika. - 2012, spal. 2, p. 5.

  • Elektromobilis pripažintas saugiausiu metų automobiliu. - Iliustr. // Veidas. - 2011, Nr. 25 (birž. 20), p. 6.

  • Elektromobilių "bumui" dar anksti / Vitalija Kolisova. - Iliustr. // Atgimimas. - 2012, bal. 6, p. 8.

  • Elektromobilių era dar neišaušo, nors degalai žvėriškai brangsta / Darius Čiužauskas. - Iliustr. // Respublika. - 2012, bal. 25, p. 9.

  • Elektromobilių gausės ir be valdžios skatinimų / Renaldas Jakubauskas // Verslo žinios. - 2012, bal. 20, p. 18-19.

  • Elektromobilių ir lengvatų / Dina Sergijenko. - Iliustr. // Ekonomika.lt. - 2011, birž. 27 (Nr. 25), p. 10.

  • Elektromobilių plėtra partijos nedega / Vitalija Kolisova. - Portr. // Atgimimas. - 2012, spal. 12, p. 10.

  • Elektromobilių proveržio teks palaukti / Tomas Guginis. - Iliustr., portr. - Santr. angl., rus. // Transportas. - 2011, Nr. 5, p. 166-169.

  • Elektromobilių proveržis - tik popieriuje : valdžios postringavimai, kaip svarbu persodinti lietuvaičius į ekonomiškesnes, aplinkai nekenksmingas elektra varomas transporto priemones, kol kas labiau primena tuščias kalbas / Paulius Ugianskis. - Iliustr. // Lietuvos žinios. - 2011, bal. 13, p. 16.

  • Elektromobilių provincijos šiokiadieniai / Renaldas Gabartas. - Iliustr. // IQ. - 2011, Nr. 7 (liepa), p. 88-90.

Straipsniai, esantys EBSCOhost duomenų bazėse

  • Berjoza, D.; Dukulis, I.; Ceple. D. Investigation of Electric Car Acceleration Characteristics Performing On-Road Tests. Engineering for Rural Development; January 1, 2012, p318-323, 6p.

  • Mahoney, M. Reinventing the Electric Car: Education Beyond the Classroom. Technology & Enfineering Teacher; April 1, 2013, p6-12, 7p. 

  • Smith, J. M. Charging Stations in Common Areas – Laying the Groundwork for California‘s Electric Car Infrastructure. McGeorge Law Review; July 1, 2012, p572-580, 9p. 

  • Happyanto, D. C.; Purtomo, M. H. Speed Synchronization of Induction Motor Model for the Transient Response of Electric Car. International Journal of Academic Research; May 1, 2012, Vol. 4, No. 3, p131-139, 9p.

  • Peng, J.; He, H.; Feng, N. Simulation Research on an Electric Vehicle Chassis System Based on a Colaborative Control System. Energines; January 1, 2013, Vol. 6, p313-328, 17p.

  • Kimura, A. Frequency Domain Analysis of Beatless Control Method for Converter-Inverter Driving Systems Applied to AC Electric Cars. Electrical Engineering in Japan; March 1, 2011, Vol. 174, No. 4, p1269-1274, 7p. 

  • Rarick, Ch. A.; Firlej, K.; Angirawan, A. BYD of China: Electrifying the World‘s Automotive Market. Journal of the International Academy for Case Studies; January 1, 2011, Vol. 17, p19-27, 9p.

  • Kraft, T. E. Restoring a Classic Electric Car. Tech Directions; March 1, 2012, p19-21, 3p.

Galerija

Coda-EV electric sedan

Ford Focus Electric

Ford Transit Connect

Mitsubishi MiEV

Myers NmG

Nissan Leaf

Phoenix Motocars Electric

Subaru R1E

Tango T600

Tesla Model S

Think City

Toyota FT EV

Toyota Rav4 EV

Venturi Fetish

Volvo C30 EV

Zap Xebra